torsdag 7 november 2013

Four Sigma Foods - FSF Endurance


Har provat på lite produkter från Four Sigma Foods som erbjuder ekologiska, naturliga produkter baserade på örter och läkesvampar. (Företaget är grundat av unga finländare - det tycker jag är lite häftigt) 


En av dessa är Endurance som ökar den fysiska prestationen och höjer energin, uthålligheten, styrkan och gör så att kroppen återhämtar sig snabbare. Aktiva gym-tränare känner säkert till att det finns olika pre-workouts på marknaden och denna tycker jag fungerar toppen som ett naturligt alternativ. Många vanliga pre-workouts innehåller ofta tveksamma ingredienser och en del kan t.o.m visa sig vara doping om man dopingtestas. Så det känns tryggt med en helt naturlig energigivare som innehåller rosenrot, sibirisk gingseng och schisandra.

Såhär står det om effekterna av Edurance:

"Top 3 Benefits of FSF Endurance
1. Increases strength and endurance in training
2. Speeds up recovery times from exercise
3. Promotes weight loss and helps to convert fat to energy"
Hur används den? 
På deras websida står det att man kan blanda med t.ex juice, smoothies osv men jag blandar en tesked med vatten i ett glas och dricker som det är ungefär en timme före träning. Smaken är rätt stark och jag skulle inte säga att den smakar direkt gott men man piggnar iallafall till genast bara av smaken som har lite sting i sig! Ibland blandar jag den med mina aminosyror också före träning även om det inte känns riktigt rätt att blanda dessa rena, fina örter med sötningsmedlen från aminosyrapulvret. Men att blanda i en smoothie skulle säkert passa bra!

Vad tyckte jag?

Positivt: Jag gillar att det finns naturliga alternativ till pre-workouts så att man kan ge det där lilla extra på träningen utan att behöva fundera på vad det är för kemikalier man stoppar i sig. Och den ger absolut effekt, känner mej alltid mycket piggare efter att jag druckit denna och den har varit riktigt användbar nu när höstmörkret gjort mej mycket tröttare än vanligt. 

Negativt: Det kan ta ett tag innan man vänjer sig vid smaken. Kroppen kan också vänja sig vid produkten så man kan behöva ta en paus efter en tid om man känner att effekten inte är lika stor som i början. 




Här kan du läsa mer om Four Sigmas produkter om du är intresserad av naturliga alternativ av kosttillskott. Finns mycket intressanta produkter som balanserar hormonerna, skyddar oss mot virus och bakterier, hjälper mot huvudvärk osv.