onsdag 15 februari 2017

Kostupplägg på vegetarisk väg för att uppnå dina mål

Under de senaste veckorna när jag haft som projekt att lägga upp kosten till mig själv på vegetarisk väg har jag märkt att det är flera som velat haka på. Det som hindrar många är rädslan för att få för lite av vissa näringsämnen, tappa muskelmassa då de inte äter kött och helt enkelt att de inte vet vad de ska äta eller den felaktiga tron att kosten bara består av salladsblad.  Men en växtbaserad kost är så mycket mer än en morot, en banan eller några salladsblad. Du kanske bara behöver lite hjälp på traven. Speciellt i början kan det lönas att tänka efter och planera sin mat mer noggrant. Det är där jag har ett förslag till dig.

Det senaste året när min fokus inte varit att förbättra min prestation på fitness-scenen har jag öppnat ögonen för andra saker. Det finns så mycket vi kan göra med kosten för att motverka sjukdomar och må bra både fysiskt och psykiskt. Och detta samtidigt som vi bevarar och bygger muskelmassa eller går ner till en för oss bekväm fettprocent. Vi behöver inte välja det ena eller det andra. Vi kan både må bra, hålla oss friska, leva länge och samtidigt uppnå våra mål rent estetiskt. Och dessutom utan att gå hungrig eller göra maten till en alltför stor grej. Det är åtminstone något jag tror på! Och jag har märkt  att en växtbaserad till stor del kost fyller dessa förväntningar. Jag mår bra, formen blir bättre och bättre, jag känner mig pigg och energisk och mitt sötsug jag alltid haft problem med är så gott som borta.

Som fitness-coach, föredetta fitnesstävlare samt personlig tränare har jag kunskap om hur jag lägger upp kosten och träningen för att uppnå resultat på gymmet. Tidigare saknade jag erfarenheten som behövdes för att coacha personer som utesluter animaliskt protein för att de ska uppnå sina mål att bygga muskelmassa och/eller gå ner i fettprocent eftersom jag själv var så insnöad i detta med kött och kyckling till varje måltid och kvarg, keso/grynost eller wheyproteinshakes till mellanmål. Nu kombinerar jag mina kunskaper om fitness, muskelbygge och hur man bygger upp dietscheman med nya kunskaper om näring för kropp och själ för att hålla dig frisk och välmående genom en vegetarisk kost. Nu när jag själv upptäckt hur bra jag mår genom att fokusera mer på en växtbaserad kost med bra råvaror som grund samtidigt som jag via uträknade makronutrienter hittat måltider och gjort kostplaner som fyller sin proteinhalt med råge vill jag gärna jobba vidare med detta. Så spännande! 

Eftersom jag som tidigare nämnt förstått att fler är intresserade av att testa leva utan kött (om så bara för en tid för att få nya insikter) så tar jag gärna emot klienter för online coaching där jag gör upp en vegetarisk/vegansk kostplan till dig enligt ursprungsläge, önskemål och målsättningar. Du uppdaterar mig i slutet av veckan hur veckan gått och på så vis kan jag efter varje vecka göra justeringar om det behövs. Jag tar gärna också emot klienter som redan nu lever som vegetarian/vegan men som vill försäkra sig om att proteinmängd och kalorimängd uppfylls i kosten för att få de resultat som eftersträvas. Eftersom jag själv är mycket intresserad av detta och lär mig mer och mer och gärna tar emot feedback, förbättringsförslag osv från mina klienter erbjuder jag -50% på online coaching med vegetarisk kost under mars månad (norm 140€ för 4 veckor, nu 70€).  Det går också att välja förutom kosten att få både en kost- och träningsplan samt längre tidsperiod än 4 veckor. Du kan också välja att köpa bara ett kostschema som du sen jobbar självständigt med för 45€ (norm 84€)
Maila trifinitycamilla@gmail.com om du är intresserad. 
Jag kommer att ha ett begränsat antal platser för att ha god tid på mig att göra ett så bra jobb som möjligt så det är först till kvarn som gäller.