torsdag 23 februari 2017

Mat att ta med sig till jobbet

På morgonen kör jag ofta på regeln att äta enligt känsla. Är jag hungrig? Ät. Är jag inte hungrig? Ät senare under förmiddagen. Att äta "bara för att" och behöva tvinga i sig trots att man varken har aptit eller känner sig hungrig är inget jag tror på. Då sparar ja hellre maten till ett senare tillfälle när jag känner att jag är hungrig.

Vill jag ha något lite sötare äter jag t.ex gröt med skivad banan och kanel, vill jag ha något salt äter jag t.ex grönsaker jag tillagat i airfryern, avokadoröra och linser eller liknande. Så jag har inga regler och äter sällan typiska frukostar med bröd och smör.  Det är inget jag känner jag får vettig energi av.

Att förbereda mat på morgonen att ta med sig under dagen är inte så invecklat. Till denna dag gjorde jag två olika smoothies. Orsaken kan mycket väl vara för att jag älskar mina nya smoothie-glas med lock på haha! En annan orsak är att det är så enkelt att få i sig protein och näring via smoothies.  Så det blev en grön smoothie med hampaprotein, spenat, gurkmeja, spirulina, äpple, ingefära och en chokladsmoothie med kakao, ärtprotein i chokladsmak och banan.

Sen gör jag ofta en gigantisk sallad med så många olika färger jag kan och tar med mig den. Salladen tillsammans med ett paket bönor delas lätt på jobbet upp i 2 olika måltider om det är en längre dag och det blir ändå rätt stora portioner.

Frukter, morötter, körsbärsomater och liknande slänger jag också ner i väskan. Och vips klarar man sig en hel jobbdag med massor av näring till kropp och själ!