tisdag 4 april 2017

Varför göra det så svårt när det är så enkelt




Om någon frågar om jag gör god mat hade jag svarat Ja. När man sen placerar mig i köket för att laga avancerade såser, gratänger, biffar eller liknande så är det en helt annan femma. Jag har aldrig varit någon som tycker om att göra enkla saker invecklade. För mig är mat enkelt och går att laga på några minuter. Vad vi ska äta för att hålla oss hälsosamma är också så enkelt. Men ändå gör vi det så svårt.

Basen för mig är grönsaker i alla former. Jag gillar smaken på grönsaker och äter det gärna till varje måltid. Det behöver inte vara tråkigt med grönsaker, du kan ju tillaga det precis på samma sätt som allt annat: I ugn, koka, wooka, ät råa. Min favorit är att använda min eldrivna "grönsakssvarv" och av morot, gurka och zucchini göra spagetti! En annan favorit är att slänga in paprika, rödlök, zucchini i Airfyern. Som krydda använder jag Herbamare örtkrydda eller liknande.

Ibland kanske det kan kännas tråkigt och torrt med grönsaker, det håller jag med om. Då är en dressing/sås upplyftande. Kanske tänker du att färdiga dressingar är något du ska undvika men om en sparsam (20-30g) klick dressing får dig att välja stora sallader men massor av näringsrika grönsaker istället för pommes frites och korv kanske det inte är så illa ändå? Sen ska vi inte glömma att det finns superenkla hälsosamma dressingar att göra själv också. Mixa i mixern t.ex en avokado med spenat, ruccola, vitlöksklyfta, kryddor och lite vatten och så har du en supergod dressing med endast bra ingredienser.

Som proteinkälla använder jag ofta linser och bönor i "Go green"s färdiga tetrapack redo att användas. Nu på senare tid har jag testat affärernas utbud av andra proteinkällor t.ex färdiga biffar av svarta bönor,  Härkis eller Pulled Oats. Den sistnämnda tror jag har ca 35g protein per 100g om jag inte minns helt fel. Inte illa! Gillar mest vegetariska proteinkällor som inte försöker efterlikna köttiga smaker och konsistenser. Jag ser ingen vits med att behöva förändra smakerna så mycket i växtbaserade alternativ, bönorna/linserna/ärterna smakar bra som de är. Biffen med svarta bönor smakar gott av svarta bönor och liknar inte en nötköttsbiff t.ex! Har svårare med soja, gillar inte smaken på det. Men som tur finns det massor av andra alternativ som inte innehåller soja.

Att skära lite grönsaker och slänga ihop allt detta tar bara några minuter och är hur gott som helst samt ser till att du håller dig frisk och i god form. Enklare än så blir det inte!