onsdag 3 oktober 2012

Bli av med sötsuget




En läsare frågade efter tips på hur man blir av med sitt sötsug. Just nu föregår jag själv inte med så gott exempel eftersom jag är inne i en "falla-för-sötsuget"-period. Till mitt försvar kan jag säga att jag varit febrig och snuvig en vecka så det kändes som att jag behövde lite tröst. Nu känns det dock som att det får vara färdigt med sött för min del. Tomma kalorier fyllda med socker gör oss obalanserade, trötta och irriterade.  

Jag blir ofta avundsjuk på alla de som knappt tycker om sött. En chokladbit och så är det bra med det. Själv slukar jag hela chokladplattan när jag en gång tagit en bit. Vi är olika känsliga för socker och för de som är känsliga ger sockret en ordentlig "kick" och är man lite trött, stressad eller uttråkad faller man lätt för fällan att ta nånting sött.

Om du svarar ja på dessa frågor kan du ha problem med sockerberoende:
- Äter du sötsaker i smyg när ingen annan är i närheten?
- Gömmer du omslagspappret så att ingen ska se vad du ätit?
- Tänker du på socker som energi för att orka?
- Stal du sötsaker när du var liten?
- Blir du arg om någon ätit av ditt godis?

Här är några tips som om du ständigt går omkring med sötsug (och nästan alltid faller för det):

Det första man behöver göra är att "avgifta sig".  Du bestämmer dig helt enkelt en gång för alla för att bota sötsuget och sluta med alla sinnesförändrande medel, dvs det som påverkar belöningssytemet negativt. Undvik dessa:
- Bröd
- Godis
- Frukt
- Frukostflingor
- Färdiglagade rätter

Många tänker att de istället för godis är hälsosamma och äter frukt eller (ännu värre) torkad frukt. Visst finns det hälsosamma ämnen i dessa men nu handlar det om att bli av med sötsuget och frukt och torkad frukt innehåller socker som triggar igång sötsuget. Också bröd och kolhydrater överlag kan ha den effekten att du får sug efter sötsaker. Jag själv märker väldigt bra om jag äter vitt bröd på morgonen att jag senare på dagen blir ovanligt sugen på godis. 

Se till att äta regelbundet
Ät protein, vitaminer, mineraler och aminosyror . Om du länge levt med för mycket socker i din kost behöver kroppen allt stöd den kan få för att komma i balans efter all övergödning och undernäring.

Börja röra på dig på allvar! Inför fysiskt aktivitet för att få kroppen att fungera som den ska. 

Fundera vad du kan göra för att öka ditt välbefinnande och bär inte på negativa tankar. Det är inte så konstigt om du haft negativa tankar hittills eftersom dålig kost faktiskt utlöser negativa tankar.  Tankar är en fysisk koppling i hjärnan och det är inte så lätt att ändra på det men det går! Försök byta ut negativa tankar mot positiva - "dagen blir BRA, jag KLARAR dethär, jag är bra precis som jag är!"

Läs  "Sockerbomben i din hjärna" skriven av Bitten Jonsson och Pia Nordström. Många av dessa tips är därifrån och ännu mera tips kan du få om du läser boken.