söndag 23 december 2012

Svar på era frågor


"Hej!
Måste säga att du har en jättebra och inspirerande blogg!!
Jag tänkte höra om du vet om tillskott av B-vitamin hjälper mot dålig hy? Läste att det skulle hjälpa. Jag har stora porer främst på näsan och den senaste tiden så har de blivit värre tycker jag. Har också oljig hy och röd på kinderna. Den började bli sämre för ett årsedan då jag blev utbränd, kan det ha nåt med det att göra tror du? Nu är det liksom inget "liv" i hyn. Äter och tränar bra nu.
Tack för en bra blogg och trevlig Jul! :)"
Hejsan! Tack ska du ha :)
Jo, B-vitamin är bra för huden, speciellt biotion. Det vi äter tror jag har stor inverkan på huden (och kroppen överlag förstås). Drick mycket vatten och undvik i mån av möjlighet socker. Jag har själv märkt att jag får mycket sämre hud när jag har perioder där jag äter mycket socker. Också zinkbrist kan orsaka försämring av huden. Du kan prova att ta tillskott på zink om du misstänker att du får för lite av detta eller ät mer livsmedel med zink i (yoghurt, kikärter, valnötter, vita bönor, räkor.)  Biotin finns också som kosttillskott som jag skrev om i detta inlägg: http://camillamillas.blogspot.fi/2012/11/vitaminer-for-hud-har-del-1.html Just nu äter jag själv  Biotiini Strong och Priorin men har bara hunnit äta ett par veckor så kan inte säga så mycket om resultatet ännu.  Sen tror jag absolut att utbrändheten har inverkat på huden som reagerar lätt om man är stressad och mår psykiskt dåligt. Kom ihåg att ta hand om dej själv, gör saker du mår bra av och försök finna balans i tillvaron igen så kommer både du och din hud må bättre :) Ha en riktigt underbar jul!

"Hejsan Camilla! Jag brukar gå på gym här i Vasa, 90% av min träning går till olika pass. Pump, step, attack, combat och spinning oftast. Tränar nästan varje dag. Konditionsträningen har jag inga bekymmer med men jag har läst rätt så mycke "skit" som bodypump på nätet. Typ att det inte gör en stark, bara uthållig och det poängteras på ett väldigt negativt sätt. Jag har inte mål att bli en "biff" så att säga. Vill vara fit och välmående, se bra ut och ha en fin kropp. Vad har du för åsikter som bodypump, om du ser det ur mitt perspektiv? Man vill ju tro att det man gör är bra och fungerar (ser ju själv resultat). Är en person som älskar lesmills gruppträning för jag har svårare att ta ut mig riktigt ordentligt själv i gymmet och känner att jag inte riktigt vet vad jag ska göra.. Kul om du svarade, och fin blogg har du med :) god jul!"
Hej på dej! Att du trivs med träningen tycker jag är viktigaste, alla gillar inte att träna själv på gymmet utan föredrar att gå på ledda pass. Om du mest bara är ute efter att hålla uppe konditionen och hålla dej i form tycker jag att du kan forsätta träna som du gör. Men vill du bygga lite mera muskler och speciellt på vissa områden (t.ex benen, magen eller liknande) så rekommenderar jag att du istället för något av dina ledda träningpass lägger in styrketräning. Då kan du ju faktiskt bestämma hur du vill forma din kropp och köra tunga träningpass för benmusklerna eller vad du nu vill träna. Jag själv går inte på body pump eftersom jag vill bestämma själv vilka muskler jag tränar och när. Vill man  t.ex bygga upp en riktigt  bootylicious-rumpa krävs välplanerad styrketräning. Ifall man är osäker på hur man utför övningar på gymmet kan man alltid fråga någon som ser ut att kunna vad han/hon gör eller personalen på gymmat. Men är du nöjd med resultatet av den träning du gör nu är det inget fel på det, då tycker jag du kan fortsätta som du gör :) Kom dock ihåg att låta musklerna vila ibland. Kör man på styrketräning i gymmet 5 dagar i veckan delar man upp så att man inte tränar samma muskler två dagar i rad men de flesta av de passen du nämnde går igenom nästan hela kroppens muskler så går du på de passena 5 dagar i rad får kroppen inte tid att återhämta sig. Så lägg in några vilodagar också :)  En riktigt god jul till dej!"

"Har en fråga, hur värmer du upp inför styrketräning? :)"
Jag värmer upp genom att köra igenom muskeln jag ska träna med några lätta set innan jag börjar den "riktiga" träningen med tyngre vikter. Ska benen tränas kan det t.ex vara benpressen. Jag gör ungefär 2-3 set med 20 repetitioner med en lagom vikt så att muskeln blir värms upp men inte så tungt så att jag tröttar ut den. Genast jag börjar träna en ny muskelgrupp ska den först värmas upp.

"Hej! :)
Vet inte om du har någon aning om detta, men tänkte pröva fråga i alla fall.
Ofta när jag är ute på länk börjar det ta jättesjukt i vristerna och ända upp på vadens framsida. Vet du vad detta kan bero på eller har du tips på något som skulle kunna hjälpa?"
Hejsan! Jag tycker du ska åka och kolla upp det hos en läkare om det gör ont så att du vet vad det är och om du kanske behöver vila från träningen ett tag. Finns det möjlighet att det kan vara benhinneinflammation? Då gör det ofta ont på framsidan av underbenet och detta kan uppstå t.ex p.g.a överanstängning och ofta just vid löpning. Vad jag förstått det kan det ta en stund innan detta läker och du behöver isåfall vila från löpträningen. Det kan också vara en muskelinflammation. 

Lina Björkskogs blogg hittade jag ett inlägg om detta och hur du bl.a kan stretcha framsidan av underbenet. Kolla gärna där och få lite tips :)
Ont i smalbenet stretchning och träning
Eftersom jag inte är någon expert på området kan jag inte hjälpa dej så mycket, besök som sagt en läkare för att vara på säkra sidan så får vi hoppas att du snart kan vara ute på länk utan att det gör ont :)

Tack för era frågor och hoppas mina svar var till hjälp! Fortsätt fråga så gör jag mitt bästa att svara när jag hinner.