torsdag 28 januari 2016

Dansskola som variation till gymmet

I år har jag bestämt mig för att testa på nya saker! De senaste två åren har varit rätt inrutade med gym, diet och tävling vilket har varit intressant och gett mig mycket! Men var sak har sin tid och just nu finner jag en enorm livsglädje av att tänka utanför de banorna. Jag vill lära mig något nytt! Jag vill lyssna på musik, dansa, resa, simma, skida, hoppa, skratta, kramas, slå kullerbyttor och springa på en grön gräsmatta. Listan kan göras lång. Framför allt vill jag leva och njuta av livet. 

Jag slängde mig utanför trygghetszonen big time när jag började tävla inom fitness vilket gjorde att jag växte enormt som människa. Men jag vill fortsätta utanför trygghetszonen, göra ännu mera! Detta är bara början av livet, vad mer kan jag göra?

 För att få nya intryck annat än innanför gymmets väggar anmälde jag mig nyligen till dansskolan Kipinä. Jag kan inte säga att jag är bra på att dansa men jag blir otroligt glad av det. Under alla "skaka-rumpan"-grupptimmar på gymmet till härlig musik har jag kommit på mig själv med att känna en enorm glädje. Och jag har med ett leende studsat omkring i ett försök att hålla mig till koreografin. Att jag ibland studsar mot vänster när resten av gruppen studsat åt höger bryr jag mig inte om, det är lika roligt (om inte roligare) ändå!

Två kvällar i veckan ska jag lära mig dansa, på riktigt! Jag kanske har tagit mig vatten över huvudet när den ena av mina danstimmar är Breakdance men lika bra att utmana sig själv ordentligt när man väl är i gång, inte sant?  Sedan dansar jag en blandning av Hiphop, showdans, jazz och discodance under den andra lektionen. Ser fram emot kommande veckor och månader av dans! 

Ska jag sluta tävla i Bikini Fitness? Nej det tror jag inte, jag trivs otroligt bra i fitnessbranschen.  Men mitt mindset har ändrat under åren och min vardag handlar inte konstant om hur jag ska uppnå de bästa resultaten på tävlingen.  Jag vill ta vara på varje dag, träna det som känns bra just idag, umgås med vänner, äta det jag mår bra av och när tiden är inne ställer jag mig på scenen igen.

Men som sagt, först ska jag lära mig dansa