onsdag 7 maj 2014

Min vardag och träning just nu

Just nu råkar vara en period där jag inte har så mycket tid över att blogga och sitta framför datorn. Långa arbetsdagar (i måndags jobbade jag 13,5h i sträck) och utöver det är det träning och tentläsning inför helgens licensprov samt mycket på gång med nya företaget som möten på banken och med bokförare. Aningen stressad känner jag mej just nu. Men jag tror att saker och ting lugnar ner sig efter denna vecka.

Träningen går bra. Kör ett lite annorlunda upplägg nu där jag satsar på grundkondition och uthållig styrka genom högre repetitioner. För att kunna utvecklas i träningen behöver grunden vara i gott skick, bl.a för att förbättra kapillärnät och förbättra kroppens förmåga att få bort slaggprodukter snabbare, som annars kan ha negativ inverkan på prestationsförmågan. Visst är målet att bygga muskler och under denna period med uthållighetsstyrka kommer muskeluppbyggnaden kanske rent av försämras. Men på det stora hela tror jag det kommer det att vara värt det. Ingen hus byggs utan grund! Om man år ut och år in kör sina 6-12 repetitioner och muskelutvecklingen verkar stanna av kan det vara läge att gå tillbaka till uthållighetsstyrkan under en period.

Jag försöker också sköta om kroppen bättre genom att stretcha och göra mera rörlighetsträning. Det är viktigt att musklerna är elastiska och att man har tillräcklig rörlighet i lederna för att få bästa möjliga effekten av träningen. Därför är också uppvärmningen viktigt!

Bra att ha en syster som är fysioterapeut och massör att stretcha och öva upp rörligheten med!