måndag 26 maj 2014

Refeed day vs. cheat day

En hel vecka med pommes frites till lunch, choklad till mellanmål och pizza till middag och ingen träning har resulterat i en inte så smickrande figur. Känner mej svullen som en gris och tycker synd om min kropp för hur jag har behandlat den. Nej nu känns det otroligt skönt att fylla kroppen med hälsosam kost och träning igen! Sara och jag firade sista svullodagen med makuuni-godis igårkväll och kör igång idag med att finslipa formen inför höstens tävlingar. Att komma i tävlingsform går inte på några dagar, det ska börjas i tid. 

Vi funderar faktiskt stenhårt på att godisstrejka fram tills tävlingen. Vi har tidigare haft våra "fuskdagar"  eller "cheatmeals" under tidigare dieter som ofta spårat ur och blivit ett sockerfrossande. Jag skulle istället vilja att målet under de dagarna är att fylla kroppen med hälsosamma kolhydrater, lite extra kalorier från näringsrik kost och överlag ge kroppen det den behöver under hård diet än att trycka i sig socker som jag märker att kroppen inte alls mår bra av. Att hålla sina cravings under kontroll går också mycket lättare om man inte varje vecka matar kroppen med godis och sötsaker. Speciellt för mej som är mycket sockerkänslig och får ett enormt sug genast jag ätit en liten chokladbit så jag skulle göra mej själv en enorm tjänst att ändra "cheatday" till en "refeed day". 

Vissa undantag kommer vi säkert göra, t.ex då vi firar midsommar. Men jag är mycket nyfiken på hur länge jag klarar mej utan choklad. Upp till bevis!