onsdag 2 juni 2010

Tips på träningpass

Tänkte skriva lite vad jag tycker om de olika passen jag varit på på sistone. Kanske kan vara till hjälp för alla som känner sig lite borta när det finns så mycket att välja på.

Body Attack - Mycket spring på stället, hoppa hit och dit och lite stegkombinationer. Riiiktigt svettigt! Inte så mycket styrketräning förutom någon gång när man tar fram mattan och gör några magövningar utan mest svettig aerobic. Även om det är tungt är det riktigt roligt! Bra om man vill bränna lite fett!

Body Balance - Lugn träning som kombinerar yoga, thai chi och pilates. Inga snabba rörelser som man inte hänger med på men kan vara lite lurigt ibland ifall man har problem med balansen. Ger rörlighet, balans, avslappning och fokuserar både på det fysiska och psykiska välbefinnandet. Passar alla!

Body Pump - Muskelträning som ger styrka och fasta muskler. Muskelövningarna görs med skivstång och det är lätt att reglera hur tungt passet skall vara genom att välja lätta eller tunga vikter. Hela kroppen gås igenom - biceps, triceps, axlar, rygg, mage, ben.

Body Vive - Under timmen tränar man aerobisk kondition, styrka och rörlighet med hjälp av en mjuk boll och ett gummiband. Inte så tungt men roligt med lite omväxling. Mest lite äldre folk på dessa pass har jag märkt men bra pass om man vill träna lite lugnare en dag.

Fitness Pilates - Stärker framförallt de inre mag-och ryggmusklerna. Hjälper dej att få en bättre hållning, kontrollera din andning och undvika stress. Passet är lugnt och passar alla! Även om det inte känns så väldigt tungt under själva passet så kommer du vakna upp nästa dag med ont i muskler som du inte ens visste fanns. Jag fick ont i muskler under revbenen.

Spinning - Finns allt från 30 min till 60 min. Jag tycker spinning är tungt och faktiskt ganska tråkigt. En halvtimmes pass kan jag fara på men orkar inte sitta och trampa i 60 min! Då far jag hellre på nåt roligare pass.

RPV - Tränar rumpa, lår och mage. Behöver inga vikter (iallafall inte på det passet jag var) men ibland används gummiband. I uppvärmningen är det lite stegkombinationer som åtminstone jag råddade bort mej lite i men det är nog bara jag som har dåligt med kordinationen. Ganska tungt pass men betydligt lättare än TBC och Body Attack.

TBC - "Total Body Condition". Intervallträning där man tränar ca 7 min aerobiskt (mycket step up på brädan) och 7 min styrketräning. Tror detta är bland de tyngsta passen. Först blir du helt slut av de aerobiska rörelserna och sedan ska man orka med armhävningar och annan muskelträning efter det. Sen igen aerobic, igen muskleträning, igen aerobic, igen muskelträning. Tja, du kan ju gissa att man är ganska slut efteråt. Absolut ett pass i min smak! Men kanske inte det första passet för nybörjare (kan vara lite avskräckande då.)

Vatsa-Selkä - 30 min träning för mage och rygg. Antingen kan man fara på spinning före eller så passar det bra att träna lite själv i salen eftråt om man vill träna mer än 30 min. Bra mag-och ryggträning.

Yoga - Välmående för kropp och själ. Förutom djuptöjning inverkar yogan även positivt på ryggen och de inre organens funktion. Ger dig energi, den renar kroppen och medför inre balans. Tycker yoga är lite långsamt och slött. Vill ha lite mera fart på och har inte riktigt tålamod för såhär lugna pass som yoga. Men bra med lite omväxling ibland!

YogaFlow - Lite snabbare och mera flytande rörelser än vanlig yoga. I vissa moment är det till och med ganska tungt. Innehåller ofta rörelser från dans och rörelsemeditation. Man känner sig väldigt lugn och harmonisk efteråt.

Zumba - Svettigt danspass men man tänker inte på att det är så tungt eftersom det är så otroligt roligt. Vissa steg och rörelser är lite svåra att hänga med på men det gör ingenting - i Zumba ska man ha roligt och köra sin egen stil.