lördag 24 november 2012

Vad fitness betyder för mej

Allt som oftast när jag lägger upp formbilder eller annat som har med träning och kost att göra så är det någon som är orolig för att min livsstil och mitt tankesätt inte är sunt och förknippar det med anorexia. Jag tror faktiskt alla  fitness/träningsbloggare  någon gång fått en sådan kommentar. Därför vill jag skriva detta inlägg om hur jag ser på livsstilen, vad fitness betyder för mej samt varför anorexia och fitness inte alls är samma sak - nästan varandras motsatser.

Fitness är det jag brinner för mest och det är ren kärlek till träningen som får mej att bege mej till gymmet de flesta av veckans dagar. För mej betyder fitness styrka, livsglädje, hälsa. Det är INTE att skippa måltider, det är INTE att gå på 3 träningspass efter varandra, det är INTE att tvinga sig själv till gymmet bara för att man råkat äta en bulle.

Jag tränar inte för att jag är missnöjd med mej själv och vill uppnå någon slags perfektion. För mej finns inget som heter perfektion. Jag är 100 % nöjd med min kropp och mitt liv idag. Ändå fortsätter jag träna, fortsätter äta hälsosamt och fortsätter min livsstil. Varför? Jo, för att det är styrketräning jag brinner för. Andra brinner för fotboll, ridning, konst och kan ägna flera timmar om dagen åt detta. Ingen skulle klassa detta som osunt. Men så fort passionen är gymträning så förknippar folk det med ätstörningar och missnöje med sig själv. Vilket i mitt fall är så långt ifrån sanningen man kan komma. Jag är totalt nöjd med mej själv och tränar för att jag tycker det är det roligaste som finns. För mej ligger utmaningen inte i att sparka en boll i ett mål, utan att se kroppen bli starkare, få mera muskler och orka träna med en tyngre vikt än veckan innan.

Jag vill försöka få folk att se skillnad på fitness-livsstilen och på anorexia/ätstörningar/missnöje med sig själv. Jag nyper mej inte missnöjt om magen och tycker att det är för mycket fett där. Istället spänner jag  bicepsen och fascineras över att den blivit större och att latsen blivit bredare.  Det är det som fascinerar mej - kroppsBYGGNING... inte kroppsNEDBRYTNING.  Jag missar ALDRIG en måltid för att gå ner i vikt - tvärtom äter jag som en häst för att slitet med styrketräningen ska ge nytta.

Jag tvingar inte upp mej för morgonträning och halvt gråtande beger mej till gymmet för att jag skulle få ångest om jag inte går till gymmet. Nej, jag flyger upp  ur sängen lycklig, glad och taggad för att det ska bli så ROLIGT att träna! Precis som när någon som är intresserad av hästar älskar att åka till stallet för att spendera några timmar där älskar jag att spendera några timmar på gymmet.  Inte bara träningen lockar mej dit, även människorna - Att träffa de lika träningsgalna vännerna och  sitta på en kaffe efteråt och utbyta tankar. Och skulle jag inte alls känna mej motiverad att träna så då skippar jag det helt enkelt, inga konstigheter med det.

Det är skrämmande att många har så negativa tankar om gymvärlden. Det finns så många missförstånd.  Jag tror inte det är vi som lever denna livsstil man behöver vara orolig för, jag tror det är de som missförstår den och verkligen tror att man behöver gå på 3 träningspass efter varandra, äta bara sallad och kött och säga nej till precis allt vad onyttigheter heter som ligger i riskzonen. Hade de vetat att fitnesstjejen på bilden de tejpat upp på väggen inte tränar 3 timmar om dagen utan istället ett välplanerat, tungt och fokuserat 45 minuterspass, äter rejäla måltider 6 gånger om dagen och har sin fuskdag på lördagar där hon unnar sig något gott tror jag det hade sett helt annat ut. 

Var och en måste hitta sin egen väg i livet och vad som gör en lycklig. Alla behöver vi något vi brinner för. Det finns inget tvång, ångest eller missnöje med mej själv i mitt liv som jag lever nu. Jag går inte till gymmet för att uppnå något slags ideal, jag går till gymmet för att jag känner mej stark och lycklig av det. Så jag kommer forsätta träna, forsätta att motiveras av alla härliga människor jag träffar på gymmet och forsätta  leva livet precis som jag gör nu.