tisdag 25 september 2012

Mot förkylning

En mycket negativ sak med att vara egen företagare är att det inte riktigt går att vara sjuk. Visst kan man boka om kunder (vilket inte är så roligt), men jag kan inte be ett helt inspelningsteam vänta tills jag är frisk och kan sköta sminket. Just nu har jag både lite feber, snuva och ont i halsen men det är bara att bita ihop och åka till jobbet. Jag vet dock att jag har fuskat med vitaminer och hälsosam kost på sistone. 
Därför passade det bra att Robbe skrev om hur man undviker att bli sjuk (kopierat från hans blogg)


"Under sådana här förkylnings perioder rekommenderar jag att ni går och köper dessa kostillskott.
  • D-Vitamin
  • C-vitamin
  • L-glutamin
  • Probiot
  • Pycnogenol (tips av coach)

D-vitamin: 

Dosering under mörka höst/vinter perioder minst 2000E/50µg


C-vitamin:
Dosering gärna 3000mg/dag. Inga biverkningar av att överdosera C-vitamin när överdosering kommer ut via urinet. Bättre att ligga på den säkrare sidan. Always!

L-glutamin: 
Något som varit mycket på tal om på mina systrars bloggar. Min erfarenhet av L-glutamin är iaf att perioder jag tankat så har jag aldrig blivit sjuk. L-glutamin är ett underskattat kostillskott och ett tillskott som dragit på sig ett dåligt rykte på olika bodybuilding forum för att den inte ger någon direkt märkbar effekt. Det är inte som kreatin där man genast känner en styrkeökning och vätskelagring. Med L-glutamin måste man tänka långsiktigt. Glutamin boostar ditt immunförsvar! Vid tung styrketräning förbrukar man stora mängder av glutamin vilket gör att glutamin depåerna dras ner. Vilket i sin tur kan göra att immunförsvaret dras ner. Tillförd glutamin = ökade depåer = större depåer efter tung styrketräning = immunförsvaret håller. L-glutamin ökar också upptaget av andra ämnen genom att boosta tillväxten av tarmluddet. Jag tror på glutamin. Ni får säga vad ni vill. Min erfarenhet av det är iaf positiv boost av immunförsvaret 


Probiot:
Är en bakterie som när den når tarm systemet motverkar att skadliga bakterier "förökar sig" och sprids vidare. GOOD SHIT för ditt immunförsvar!

Pycnogenol: Finns mycket skrivet om pycnogenol och jag säger inget annat än google is your friend!

Rekommenderas som alltid också är VATTEN! Drick mycket vatten. All the time! Dock ingen överdrivet 10l per dag. Då lär du ligga på sjukhus ändå ;) men sikta på 4l per dag!"