söndag 9 juni 2013

Hiss och Diss - Hårprodukter

Dissar - Wella Shockwaves Ultra Strong Power Hold Hairspray

"Power Hold Spray från Shockwaves gör håret ultra starkt och ger en långvarig stadga"

Så tyckte jag:Jag brukar inte låta mej luras av alla dessa "extrem power ultra mega strong"-namn på flaskorna men som frisör är jag van att se på nummern på burken hur stark stadga den har. När denna var inringad som en femma (starkaste) tänkte jag ändå att den skulle kunna ge en hållbar frisyr. Det gjorde den dock inte. Tyckte varken den var bra att använda under själva stylingen eller som slutfinish. Håret blev bara att se vått och smutsigt ut och rasade ihop efter en stund. Den hade också en stark doft som när man andades in verkade fastna i halsen. 

Kan passa för: Hår som inte behöver någon märkbar stadga och hållbarhet utan kanske bara har lite flygigt hår att tämja. Använd dock sparsamt.

Jag rekommenderar hellre: För hållbar frisyr rekommenderar jag Syoss och Osis nr 3. Dessa passar perfekt till hållbara spretiga frisyrer och att tämja pannluggar som vill leva sitt eget liv





Hissar - Schwarzkopf got2b Guardian Angel




"Guardian Angel 220ºC heat protection spray skyddar håret mot värme och ger samtidigt håret fantastisk lyster och glans"

Så tyckte jag: Denna kan med fördel användas i handukstorrt hår före föning och styling med plattång/locktång för att skydda håret mot värme och ge glans. Doftar fräscht och gott, sprayfunktionen fördelar produkten i ett finfördelat moln och håret ser glansigt och välvårdat ut efter användning av denna produkt.  Även i torrt hår brukar jag spraya den före jag använder plattång. När jag inte använt denna brukar håret vara brännande hett efter ett drag med plattången när jag använt produkten före är håret inte alls lika brännande varmt, vilket får mej att tro på att den verkligen skyddar mot värmen utan att för den skull ge ett sämre resultat med plattången. Gillar!

Passar för: Alla som ofta använder fön och plattång och vill skydda håret samt få en slät glansig yta och minska frissighet

(Båda av dessa produkter hittas i de flesta "vanliga" butiker, finns alltså inte bara på frisörsalonger)