onsdag 19 juni 2013

Kost- och träningstips: Felen vi ofta gör

Jag får ofta frågor hur jag tränar, vad jag äter, hur jag uppnåt mina resultat osv.  Tänkte sammanfatta lite kort var jag tror felet ligger när man inte uppnår de önskade resultaten:

- Äter för lite kalorier: Visst, vikten går neråt när du ställer dej på vågen och du tycker du känner dej mera i form än förut men envisa områden biter sig fast och kroppen är inte lika fast som du önskat. Vad som troligtvis hänt är att du p.g.a att du ätit alldeles för lite tappat en hel del muskelmassa. Kroppen BEHÖVER en viss mängd kalorier och att gå på "snabbdieter" med alldeles för få kalorier är inte att rekommendera om det är en fastare kropp du är ute efter

- Styrketränar inte: Cardiopass efter cardiopass men ingen styrketräning kommer inte heller ge någon tonad, välformad kropp. Styrketräning är min kärlek, det absolut bästa om man vill forma kroppen enligt mej.

- För lite protein i kosten: För att under en diet bevara musklerna eller för att annars bygga muskelmassa behövs protein!

- Håller sig någorlunda hälsosam 4-5 dagar i veckan men spårar ur på helgerna och vräker i sig alltmöjligt skräp 2-3 dagar i veckan. Är man nöjd med formen är det helt okej, då kan man forsätta unna sig på helgerna. Men vill man uppnå en bättre form än nuläget så förstör dessa 2-3 dagarna väldigt mycket och man trampar på stället. Försök istället välja EN dag där det i rimliga mängder är okej att unna sig något gott. 

- Skippar mellanmål: Om det fungerar för dej med 3 stora mål så visst, go for it. Men är du som jag att när du blir vrålhungrig tappar  kontrollen och vräker i dej alldeles för mycket på en gång (och ofta ohälsosam mat) så ät minst var tredje timme för att hålla dej mätt och belåten hela dagen och undvika plötsliga frosseri-infall