tisdag 14 september 2010

När något fattas

Sammanfattning av kapitel 3 i boken Pippi Power:

Hur står det till med passionen och livsglädjen i ditt liv om du ska vara ärlig? När du tittar dig i spegeln, lever du det liv du verkligen önskar dig? Hur mycket finns det av passion och glädje i förhållande till alla måsten och "allt det du bör göra och ska"? Och räcker det för dig eller önskar du dig något mer?

Ofta känner vi att vi egentligen borde vara lyckliga nu, men någonting fattas. Det första vi måste göra är att ta reda på vad det egentligen handlar om.

Detta kan vara intressanta och givande frågor att svara på:
- Vad talar jag gärna länge och entusiastiskt om?
- Om jag vann 10 miljoner på lotto, då skulle jag förverkliga min dröm att....
- Om jag inte behövde arbeta skulle jag arbeta gratis för ........
- Vad kan få mig att hoppa upp ur sängen på morgonen?
- Om jag inte bekymrade mig över vad andra skulle tycka, så skulle jag göra följande ........

Fundera över vad det är du vill och vad du kan göra för att få in lite mera passion i ditt liv. Det behöver inte vara svåra saker, utan kan vara så enkelt som:
- Ta långa bad och bada bastu
- Sätta 2 timmar i veckan åt att måla
- Köpa en bok om det ämne du älskar
- Klistra upp bilder på platser du vill resa till
- Hyra en rolig film
- Klättra upp i ett träd
- Sjunga en sång påväg till arbetet
- Flytta sängen till vardagsrummet en vecka
- Träffa nya människor
- Gå en intressant kurs inom något ämne du är intresserad av, eller tvärtom, någon kurs du aldrig trodde att du skulle anmäla dig till

Fundera på vilka saker som kan göra att du känner att gnistan i dig tänds. Det är så lätt hänt att en svart skugga av tomhet följer den människa som går från datorskärm, till jobbet, till TV-skärm. Eller följer precis samma rutiner varje dag. Försök hitta på något nytt och låt inte dagarna se likadana ut varje dag.

Fånga livet, dansa med det, låt dig förföras och överraskas av det - istället för att låta dig styras av vanor, plikterna och föreställningen om hur du "borde vara".