lördag 3 augusti 2013

Kokosvatten

Kokosvatten ska inte förväxlas med kokosmjölk. Kokosvatten är vattnet innuti en  grön kokos medan kokosmjölk framställs av kokosköttet i en mogen brun kokosnöt.

Fick frågan om vad kokosvatten är bra för. Här kommer svaret:

Kokosvatten innehåller salter och mineraler som återställer vätskebalansen t.o.m bättre än vatten! Passar bra efter hård träning, om man vistas ute en varm sommardag och inte fått i sig tillräckligt med vatten eller överlag när man är törstig. Smaken är speciell, jag tror inte att alla gillar den. Men jag tycker det är gott! Jag brukar smutta på en liten mängd med ett sugrör och några isbitar så stillas också sötsuget eftersom smaken är rätt söt. Passar superbra att blanda i lite olika hälsosamma drinkar och smoothies. 

Jag köper Chi kokosvatten på Life i Rewell Center. Innehåller om jag minns rätt endast 8 kcal/100 ml och 100% kokosvatten utan något annat tillsatt.