fredag 2 augusti 2013

Mina funderingar 9 dagar från tävling


Nu är det inte länge kvar tills jag står på scenen. Visst har det krävts otroligt mycket den senaste tiden och humöret har inte alltid varit på topp, dieten har inte alltid gått perfekt och att ta sig hit har inte varit en åktur på ett rosa fluffigt moln. Men med facit i hand, detta är det bästa jag gjort i mitt liv. Jag har lärt mej att verkligen njuta av mat, att uppskatta vilodagar, att det inte är hela världen om allt inte går perfekt, att det är okej att säga nej till saker och ting man inte hinner/orkar med och att för en gångs skull tänka på sig själv litegrann. Vänner har kommit lite i skymundan men äkta vänner finns alltid kvar efteråt och stöttar när man gör det man brinner för. Och det känns skönt att veta.

Det har varit en rätt intressant upplevelse att plötsligt inse att kroppen ändrats totalt sen jag började. Det har gått så snabbt och jag har knappt hunnit med. Men när jag ser på "före/efter"-bilder ser jag hur mycket som har hänt. Det jag kommit fram till är att jag inte personligen har något behov av att ha någon extremt låg fettprocent eller sträva till någon speciell form. Detta är bara för tävlingens skull och tvärtom ska det bli skönt att lägga på sig lite hull igen.  Många anser säkert att det är en utseendefixerad bransch som kan skapa osäkerhet och tvivel på sig själv men tvärtom har jag blivit mer tillfreds med mej själv i alla former - både större och mindre. Att sitta här just nu med någon storlek mindre i klädstorlek gör mej inte till någon lyckligare människa än innan (vilket bara det kan vara en skön insikt att veta) men jag känner mej som en klokare människa av all ny kunskap jag fått om mej själv under denna tid. 

För mej har målet varit att få uppleva hela processen, hela vägen hit, och det har jag snart gjort nu. Det gör att jag känner mej nöjd hur det än går. Jag har gjort mitt allra bästa, mer kan jag inte göra. Nu blir utmaningen att ta sig ut på scenen inför så mycket folk och övervinna en liten scenskräck som jag alltid haft. Att stiga ut ur bekvämlighetszonen får en verkligen att växa på många olika plan.

Slutfunderat för denna gång. Som sagt är det 9 dagar kvar, jag känner mej redo!