söndag 4 april 2010

Kosten

En del verkar kunna äta precis vad dem vill utan att vikten går varken upp eller ner. Själv tycker jag att jag märker genast när jag haft mina onyttiga dagar. Jag känner mej slö, trött och har ont i magen. Tycker också magen verkar stå ut mer än vanligt men det kanske bara är inbillning. Vi har också alla olika teorier om vad som är bra och inte bra när det gäller kost. En del undviker fett, andra undviker kolhydrater medan en tredje kanske undviker allt som har med kött att göra.
Såhär försöker iallafall jag äta och detta är vad jag tror är bra för mej:

Äter mycket av:
-
Nyttigt fett (t.ex nötter och tillskott av omega 3)
- Protein (kvarg, proteinpulver, ägg, mjölk, tonfisk)
- Vatten
- Grönsaker (mer grönsaker än frukt, men också en del frukter förstås)
- Grönt te
- Kyckling och kött överlag (mycket protein)

Undviker:
- Socker (godis, kakor osv)
- Kolhydrater (om de inte kommer från fullkornsprodukter)
- dåligt fett
- Alkohol

Sen att jag har svårt att faktist följa regeln att undvika godis och kakor är en annan sak. Tycker om allt som är sött!