lördag 3 april 2010

Sminktips


Ibland fastnar man vid en sminkstil och sminkrutin. Jag brukar oftast köra på sminkstilen på bilden ovan och såhär brukar det gå till när jag sminkar mej:

1. Börjar med att med en sminksvamp och en ljus foundation täcka området under ögonen

2. Mineralpuder från youngblood åker på med cirklande rörelser med passande borste

3. Med en pensel och concealer täcker jag områden som behöver täckas

4. Pudra med ett transparent puder! Blir allra bäst med ett transparent puder och inte de som ger färg. Vill man se mer solbränd ut kan man senare svepa över med ett mörkare puder över kindben, näsa, haka och panna.

5. Ögonbrynen fylls i med ögonbrynspenna från H&M (billig och bra!). Ifall jag har tid fyller jag i med en snedskuren pensel och ljusbrun ögonskugga. Även om jag har ljust hår brukar det bli så att jag gör brynen ganska mörka.. vet inte varför, bara blivit en vana!

6. Lägger en ljus och lite skimrande ögonskugga i inre ögonvrån och inre delen av ögonlocket och under ögonbrynet.

7. En brun skugga läggs på yttre delen av ögonlocket och suddas sen i globlinjen. Tänk på var brynbenet går och lägg skugga där det ska gå "inåt". Börja sedan sudda den mjukare och mjukare när du kommer upp på brynbenet och mot ögonbrynet.

8. Kajal innanför fransraden under ögar och ovanpå ögonlocket nära fransroten.

9. Maskara

10. Solpuder under kinbenen, längs haklinjen, i tinningar, panna och lite lätt över näsan.

11. Rosa-aktigt rouge på kindbenen. Fokusera mest på "äppelkinderna" och sudda ut bra så att det inte lämnar några kanter.

12. Läppenna i läpparnas naturliga färg och sen på med ett rosa läppglans.

Tja, nånting ditåt iaf!