torsdag 5 april 2012

Svar på fråga



"hur är det med en hy som är extremt torr efter tvätt, så att det stramar och fjällar, men som sen blir väldigt fet och glansig efter ett par timmar? "



Om huden stramar och fjällar efter rengöringen skulle jag rekommendera att se över rengöringen ifall den är för stark och tvålaktig. Det är viktigt att inte använda vanlig tvål i ansiktet eftersom denna har för alkaliskt pH-värde och gör att huden torkas ut vilket bidrar till att fett, talg och orenheter inte slipper bort genom huden. När man har en fetare hud kan det kännas skönt när huden blir torr och stram efter rengöringen men det betyder inte att det nödvändigtvis är bra för huden. Ytan bli torr och talgkörtlarna producerar mer fett vilket gör att du, just som du säger, plötsligt får fet hy efter några timmar.

Jag skulle rekommendera att du provar en rengöring som är krämigare, som en rengöringsmjölk/rengöringslotion istället för de mer skummande och tvålaktiga varianterna som är till för fet hud. Det kan kännas ovant i början att inte få den där strama, rena känslan men huden BLIR ren även av mildare krämer. De har ofta mer fuktgivande egenskaper och tar bort smuts, damm, make up, orenheter utan att helt ta bort allt av hudens egen återfuktning. Följ sen alltid upp med ett ansiktsvatten eftersom ansiktsvattnet återställer hudens pH-värde efter tvätten. Är pH-värdet fel trivs bakterier och huden kommer i obalans.

Efter en krämigare rengöring och ett ansiktsvatten utan alkohol borde huden inte strama och eftersom hudytan inte blir torr signalerar den inte till talgkörtlarna att producera mera fett. Efter rengöringen kan du följa upp med en lättare fuktighetskräm/gel som ännu hjälper till att reglerar talgkörtelproduktionen, t.ex just den lättare gelen från Rosenserien som jag rekommenderade. Den ger bra med fukt men håller ändå huden matt. Även jojobaoljan är balanserande på fet hud så den kan med fördel användas till natten. På natten är huden mer mottaglig för hudvårdsprodukter.

Det kan alltid ta en tid innan man ser resultat så man måste ha tålamod. För att matta ner ytan finns även make up produkter till hjälp, t.ex nermattande primers och puder. Jag skulle rekommendera mineralpuder för att inte täppa till porerna. Sen är det alltid bäst att istället för att hela tiden fylla på med mer och mer puder använda en servett och lite lätt trycka mot huden så att det tar bort överflödet och slipper att det glänser.

Första steget är alltså att få huden i balans så det inte växlar mellan snustorr och väldigt fet. Se sen över hur huden ser ut efter det. Kanske kan det behövas en mer djuprengörande rengöring några dagar i veckan och även en rengörande mask för att ta bort orenheter. Var alltid noga med att smörja in huden och se till så att produkterna INTE innehåller mineraloljan som jag skrev om

Jag har själv erfarenhet från när jag var yngre och hade mycket orenheter och väldigt fet hy. Jag tvättade, gnuggade, skrubbade allt vad jag kunde med starka medel men inte blev det bättre för det, nästan tvärtom. Huden blev röd, irriterad, känslig och jag fick stora finnar långt ner i huden som gjorde ont och lämnade ärr. När jag sen började tänka på att vårda huden istället för att irritera den blev det mycket bättre och den normaliserade sig och kom i balans. Visst får jag även idag finnar ibland men det kan bero på mycket saker som vi inte kan bota med produkter så som stress, hormoner osv.

Det som också är en stor fördel med en fetare hud är att man inte får lika mycket rynkor som en torrare hud när man blir äldre. Har man fet hud som ung brukar det också lugna ner sig när man blir äldre.

Hoppas mitt svar var till nytta :)