söndag 27 oktober 2013

Jantelagen

Jantelagen:
"Du skall inte tro att du är något. Du skall inte tro att du är lika god som viDu skall inte tro att du är klokare än viDu skall inte tro att någon bryr sig om dig." osv.

Visst är jantelagen rätt hemsk? Vi diskuterade det faktiskt tidigare syrran och jag när vi märkte att det hände rätt mycket på en och samma gång med artiklar i tidningar, tv-intervjuer osv. Vi sa att det helt säkert kommer att komma in en del sura kommentarer från folk som inte tycker att man ska synas mer än någon annan gör eller göra något annorlunda och att vi behöver vara förberedda på det. Men denna kommentaren på detta inlägg måste jag säga att ändå är rätt sorglig. Det är tragiskt att en del människor lägger ner så mycket negativa energi på hur andra människor lever istället för att fokusera på sina egna liv:


"Sanna K26 oktober 2013 17:02
du vill nog dela hela ditt liv verkar det som, är det inte hemst när alla vet allt om dig, hur du ser ut utan kläder och hur det ser ut i din bostad! Har du fått mindre uppmärksamhet som tonåring då du söker sådan bekräftelse eller upmärksamhet av andra människor?
.. Du verar ha bekräftelse behov och det tror jag nog du innerst inne också själv vet trots att du försöker förneka det. Jag vet vem du är och du var inte så synlig i högstadiet så antagligen därför ni syskon söker sådan uppmärksamhet nu för att ni inte vill vara som alla andra. Men som sagt alla har vi våra åsikter och inte behöver jag heller kommentera din blogg med sådana kommentarer men jag tycker det är synd att du måste lägga ut dig själv på detta vis, och att det är många andra osäkra tjejer som ser upp till dig."