lördag 12 maj 2012

Hur jag håller träningsinspirationen


Fick en fråga om hur jag håller uppe motivationen för träning. Det är ju lätt hänt att man börjar träna intensivt och sen slutar efter några veckor. Jag har själv förut varit lite på det sättet att jag inte kunnat hålla motivationen uppe men nu under sista året har  detta med träning blivit en del av min livsstil. Jag vill inte vara utan träning eftersom jag vet hur bra kroppen och psyket mår av det. Visst har jag också sämre dagar ibland när jag inte orkar träna och då skippar jag det och tar träningen nästa dag istället. Men ifall man under en längre period inte har någon motivation alls så tänkte jag berätta lite hur jag brukar tänka:


Jennifernicolelee-lifestyle1521_large


- Jag är bara ung en gång. Det är nu jag har chans att verkligen uppnå min bästa form och bästa fysik någonsin. Varför slänga bort den chansen? Sköter jag om min kropp nu kommer jag också ha mycket bättre hälsa längre fram i livet.


- Jag planerar alltid träningen på ett ungefär (t.ex måndag benträning, Tisdag triceps-&ryggträning osv). Då vet jag precis vad det är jag ska göra och kommer mig iväg och träna eftersom jag annars vet att jag råddar om i schemat.


- Även om jag har ett schema men inte riktigt känner för att träna just  den muskelgruppen eller det passet så är det heller ingen panik. Viktiga är att jag faktiskt tränar. Vill jag t.ex bara köra igenom hela kroppen med lätta vikter så gör jag det. Ibland blir jag uttråkad av att alltid träna 3set x 8-12 reps. Då bestämmer jag mig ibland för cirkelträning, t.ex att jag håller på med en övning under en minut, sen byter. Det är bra för motivationen att variera lite så att man inte blir uttråkad. Själv varierar jag ganska mycket mellan styrketräning, danspass och avslappnande Bodybalance-pass.


- Ifall jag bara har 30 min på mig, so what? Det är inte en orsak att skippa träningen. Välj en muskel som du tränar stenhårt eller spring på löpbandet och så är dagens träning klar.


- Om du är en sån som hellre tränar hemma, leta efter olika övningar på nätet du kan göra eller skaffa hem lite nya träningsredskap och kör på. Men själv är jag rätt så dålig på hemmaträning, jag behöver komma iväg till gymmet för att verkligen träna.


- Ladda ner ny musik och spela inte sönder den när du inte tränar. Spar det till träningstillfällen så kommer du bli riktigt taggad när du väl tränar.


- Häng inte läpp för att det går flera dagar ibland mellan träningarna. Kroppen mår bara bra av ordentlig vila ibland. Se det som en del av "planen" och inte som att du misslyckades med denna veckas träning.


- Kom ihåg att du är VÄRD det. Du är värd att må bra, att känna dig stark, att känna dig tillfreds med dig själv och att vara frisk. Du är för värdefull för att leva på skräpmat och ligga i soffan hela dagarna.