torsdag 17 maj 2012

Torr hud

"Har du nåt tips på vad man ska göra/använda när man har väldigt torr hy? börjar kännas hopplöst, jag har provat olika krämer men utan resultat. försöker att inte tvätta ansiktet för ofta så jag tror inte det beror på det heller. jag är 23 år och har haft det så här i kanske 5-6 år, tidigare hade jag väldigt fet hy och ganska mycket finnar. Det ser fult ut när jag sminkar mig också, all foundation liksom "spricker" när huden flagar. tack för en bra blogg!"


I en torr hud tillverkas det inte tillräckligt med talg i talgkörtlarna och huden är dålig på att binda fukt. Huden brukar också vara tunn och strama, ibland t.o.m fjälla. Här är lite tips till en torr hud:


Rengöring: Rengör en gång om dagen (på kvällen). Använd en krämigare rengöring och undvik de starkare som skummar och är mera "tvål"-aktiga. Använd istället en rengöringsmjölk/rengöringscreme. Det finns även de som du istället för att skölja med vatten bara ska torka av med servett eller bomullspads. Dessa är bra om man har riktigt torr hud så behöver huden inte komma i kontakt med vatten som torkar ut.


Ansiktsvatten: Ansiktsvatten med fuktgivande egenskaper och absolut inte innehåller alkohol.


Fuktighetscreme: Efter varje gång du tvättat ansiktet: Använd en fylligare, tjockare fuktighetscreme med mycket fett och fukt i. Till torr hy tycker jag att naturliga produkter passa utmärkt eftersom de är rika på välgörande oljor, inte innehåller alkohol och dessutom inte den tilltäppande mineraloljan som jag tidigare pratat om. Visst kan det finnas bra krämer i hyllorna i "vanlig" butik också men många innehåller mineralolja som i slutändan inte tillför någonting till huden. Det känns bara bra precis när du smörjt in dig, sen är du lika torr igen. Även många krämer från apoteket innehåller mineralolja. Du kan också prova att byta ut fuktighetscremen mot en olja. Om du tycker huden blir glansig under dagen av oljan så använd en kräm till dagen och olja till natten. Se dock till att det är äkta, ren olja, kolla på innehållsförteckningen.  En mycket bra olja är Rosenseriens morotsolja.


Efter att du smörjt in dig, låt krämen dra in en stund. Lägg på lite mera på de områden det behövs om det ändå känns torrt. Kom ihåg att också använda ögoncreme.


Var också noga med att dricka mycket vatten och att få i dig hälsosamma fetter via kosten.


Det kan vara bra att investera i en riktigt fuktgivande mask att ha på några gånger i veckan.


Om du tycker att din foundation spricker kan det vara bra att vid "finare" tillfälle peela huden före. Men gör inte detta för ofta, ungefär varannan vecka är lagom till en torr hud. Det finns även fuktighetsbevarande primers att lägga på före foundation. Fråga på t.ex Kicks. Märket Dermalogica brukar också ha bra serum/primers. Kom ihåg att använda en riktigt krämig foundation och undvik puder.


Eftersom min favoritserie är Rosenserien och eftersom jag veta att de har bra innehåll kan jag rekommendera dessa produkter;




Produkter som passar den torra huden:

Rosenserien