söndag 27 maj 2012

This is my story



Mina tankar om kost och träning, vägen till ett hälsosammare jag och bikiniångest:


Jag har aldrig riktigt trivts i bikini, det ska jag tala om för er. Under mina 23 år har jag aldrig känt mej bekväm på stranden (okej kanske då jag var liten och sprang omkring med blöja men ni förstår vad jag menar). Mycket folk, blickar och för att inte tala om den skrämmande situationen när man faktiskt ska stiga upp från handduken man ligger på och förflytta sig till vattnet. Ligger bikinin rätt? Syns det att jag gått upp några kilo? Och ett försök att ignorera granskande blickar från omgivningen (som kanske inte ens finns men man intalar sig själv det) innan man snabbt hoppar i vattnet.


Hur ofta har man inte sagt redan i januari "i sommar ska jag vara i mitt livs bästa form" och så står man där i juni med bikiniångest och ångrar att man haft godisdag 5 dagar i veckan. Det spelar ingen roll att 2 av veckans 7 dagar varit dieternas diet när man de 5 andra dagarna konstaterat att godissuget tagit över. För sötsaker har alltid lockat mig. Godis, sött, kakor, tårta, bullar.. hmm fastlagsbullar.. och runebergstårtor. Och dendär rulltårtan med banan i som mommo alltid gör. Choklad, jaa choklad med russin och nötter i!  Okej, ni förstår. Jag gillar allt sött. Vilket i kombination med mitt tankesätt "allt eller inget" inte fungerat så bra: Har jag lyckats ta en chokladbit har jag tänkt  "jahapp då sket sig denna dag, bäst att frossa ordentligt så tar jag nya tag imorgon". Jag har aldrig haft någon balans i min kost, i mitt tankesätt. Jag har också haft perioder där jag helt enkelt ätit vad jag är sugen på och inte funderat så mycket, vilket är det sättet många tycker att man ska leva på. Men det passar inte mej, min röst i mitt huvud skriker efter onyttigheter och jag mår inte bra av att lyssna på den rösten hela tiden. För den som har en inre röst som säger "jaa, välj salladen med gurka och tomat istället för chokladkakan med grädde och maräng" passar säkert detta levnadssätt mycket bra.


För en tid sedan har jag insett en del saker.  Jag har insett att det som gjorde att jag förut kände  ångest för att vandra runt i bikini på stranden inte var att jag skulle varit lite småmullig. Det var att jag VISSTE att jag inte skött om min kropp så som jag kunnat göra. Jag visste att min kropp inte var en hälsosam kropp. Den fick inte sin energi från näringsrika livsmedel, huden fick inte en vacker lyster av vitaminrika frukter, kroppen fick inte energi av hälsosamma fetter och den saknade styrka som jag skulle fått av regelbunden träning. Istället levde den på vitt mjöl, socker, onyttiga fetter. 


Det handlar inte om att se ut som någon annan gör. Det handlar om att göra det bästa av din kropp, det bästa av dej. Och när du vet innerst inne att du gjort allt för att vårda din kropp och att du skött om den så som den förtjänar kommer du att stråla av skönhet, självförtroende och känna en enorm lycka att vara just du.


 Bilden till vänster är från när jag tryckte i mej alla möjliga onyttigheter. Visst, jag var inte tjock. Men i mitt huvud visste jag att jag inte tog hand om mej själv och att jag skulle kunna må så mycket bättre. Bilden till höger är tagen idag. Och jag mår både fysiskt och psykiskt bättre än jag någonsing gjort.


Framförallt handlar det inte om att svälta sin kropp. Jag minns när jag slog vad en gång om att jag kunde gå ner 4 kilo på 2 veckor.  Detta ledde till hungriga dagar, men visst lyckades jag. Jag stod där på vågen, nöjd och glad över min insats. Detta skulle ju firas, nu var det tillåtet att äta godis. Lika roligt var det ju inte att upptäcka att man 3 dagar senare vägde mer än jag gjorde före jag gick på denna snabbdiet. Snabbdieter fungerar INTE. Jag har under senaste halvåret aldrig känt mej vrålhungrig vilket beror på att jag faktiskt äter! Men jag äter det som kroppen mår bra av: Protein, hälosamma fetter, grönsaker, frukter. Jag vill gärna att allt som jag stoppar i mej ska tillföra något bra för min kropp. 


Träningen har kommit att bli en stor passion i mitt liv. Min hjärna har förstått att jag behöver träning för att må bra vilket gör att jag kopplar träning till något positivt - ingen press, inga måsten. Jag vill träna, jag tycker det är roligt att träna. Mycket av detta tror jag beror på den stora variationen i min träning: Allt från powerwalks, danstimmar, stretch, pilates, yoga till tunga styrketräningpass. Styrketräningen är nästan det som jag gillar bäst. Att se kroppen formas, orka med tyngre vikter och att känna mig stark är en oslagbar känsla. Strong is the new skinny är verkligen ett bra uttryck. Bygg upp din kropp till en hälsosam, stark kropp istället för att bryta ner den genom bantning/snabbdieter.


Idag är jag nöjd över min kropp och stolt över vad jag åstadkommit. Jag får inte ångest av att slänga på mej bikinin. Visst har den lite bristningar, ärr och andra skavanker men det är en hälsosam kropp som fungerar precis som den ska och jag tycker om den. Och visst njuter jag av godsaker men eftersom de flesta av dagens måltider är hälsosamma tillåter jag mej att göra det. Och med gott samvete eftersom jag vet att det inte är det enda bränslet som min kropp får.


I sommar stiger jag stolt upp från handduken och vandrar till vattnet. Och ifall omgivningens granskande blickar förut inte varit inbillning så gör det ingenting.  I'm proud to be me.