måndag 11 juni 2012

Alkohol och träning

Kan man dricka alkohol när man tränar och försöker komma i form?




Tumblr_m5gngc2m931ruw8apo1_500_large

Vad är ditt mål med träningen? Om du inte ännu frågat dig den frågan är det dags att göra det. Vill du snabbt se resultat och komma i din bästa form någonsin eller är det att hålla en någorlunda hälsosam livsstil? 


Är målet att gå ner i vikt bör du absolut dra ner på alkoholdrickandet. Alkohol innehåller många kalorier och dessutom finns det stor risk att det sen blir ohälsosam mat (ni vet dendär obligatoriska hamburgaren på Mcdonalds då krogen har stängt). Dagen efter brukar många också äta ohälsosamt av någon anledning.

Visst går det att komma iform även om man inte utesluter alkohol men man bör räkna med att resultaten inte kommer lika snabbt. Om du tränar mest för att upprätthålla en rätt så hälsosam livsstil och inte har bråttom med snabba resultat tycker jag inte det är nödvändigt att helt säga nej till alkohol men det viktiga är att du inte dricker för mycket och för ofta. Vad jag anser vara för mycket är att dricka alkohol (och då i rätt stora mängder) 1-2 gånger per vecka, alltså varje helg. Det kommer med största säkerhet sätta käppar i hjulet för träningen och resultaten

Efter att vi druckit alkohol är kroppen upptagen med att bryta ner det gift som vi tillfört kroppen. Det gör att förbränningen av viktiga näringsämnen går långsammare och musklerna återhämtas sämre. När kroppen är i full gång med att bryta ner alkoholen så bränner kroppen väldigt lite fett, vilket hämmar viktnedgången vilket är synd om det är det du är ute efter. Alkohol frigör kortisol i kroppen vilket skapar en obalans som hämmar proteinsyntesen vilket som du säkert kan gissa inte är bra om du vill bygga muskler.  Det tar flera dygn innan levern har återhämtat sig efter en ordentlig fylla.

Om du nu ändå ska dricka så är den alkoholsort som verkar innehålla minst kalorier öl. Rödvin innehåller också nyttiga antioxidanter men då gäller regeln att dricka bara 1-2 glas.

Personligen dricker jag alkohol ungefär 1-2 gånger i månaden. Och då menar jag inte så att jag blir redlöst full utan jag brukar vara ganska bra på att hålla det i måttliga mängder. Sen kan jag där emellan dricka en sommersby eller en öl ifall jag känner för det men då håller jag mej till bara en. Jag tycker inte att man ska känna sig tvingad att sluta helt med alkohol bara man håller det på en rimlig nivå. Men att dricka sig redlöst full varje vecka gör att all tid och energi du lagt på träningen kan kännas ganska bortkastat när du inte får de resultat du önskat dej. Det är upp till dig att avgöra om det är värt det.

Om du vet med dig att du dricker alldeles för mycket och för ofta kan det vara skönt att hålla lite paus i alkoholdrickandet och ta en vit månad. Prova! Det är inte så svårt som det verkar och du kommer må mycket bättre eftråt!