tisdag 12 juni 2012

Svar på fråga - Håravfall och finnar

Fråga: Hej! Jag har en fråga som jag undrar om du kan försöka besvara? Jag har nu under ca. 2 mån tid tappar massor med hår. Varje gång jag duschar kommer det "en knippe" med hå varje gång jag drar med händerna genom håret. Dessutom har jag under samma tidpunkt fått en väldigt oren hy. Det dyker upp många orenheter, finnar och pormaskar, hela tiden. Tidigare har jag nog haft finnar nu som då men inte som nu. De är stora och kommer många på samma ställen. Nu undrar jag om du har någon teori till detta förändrade beteendet gällande mitt hår och min hud. Jag har sedan ca. 1/2 år tillbaka börjat träna mera aktivt, ca. 6 dagar i veckan, jämfört med tidigare då det blev endast 1-2 gånger. Jag har också börjat äta mycket nyttigare, lämnat bort en del kolhydrater och inödigt socker. Jag har hört att huden skall bli bättre men min har bara blivit sämre... Utöver det har jag inte genomgått några förändringar. Jag har testat att byta ansiktskrämer men inget har fungerat. Kan det finnas någon vitamin/ mineral som jag har brist på och som ger dessa symptomer? Tacksam för svar!

Svar:Hejsan och tack för din kommentar! Ursäkta så mycket dröjsmålet med svaret!

Dagligen tappar vi ungefär 100 (eller t.o.m mera) hårstrån. Detta låter som ganska mycket men det är helt normalt. Därför är det ingen fara med att det kommer bort hår när vi t.ex borstar eller tvättar håret. Jag antar docka att du märkt att du börjat tappa mera hår än vanligt vilket kan bero på många orsaker:

Näringsbrist - Näringsbrist kan orsaka håravfall. Fundera på om du har glömt att tillföra vissa näringsämnen. 

Dessa vitaminer och mineraler är viktiga för hår och hud: Protein, Zink, B-vitamin, nyttiga fetter. Om du tror att du äter för lite av något av dessa kanske ett kosttillskott skulle passa bra.

Hormoner - Graviditet, puberteten, klimakteriet kan till exempel orsaka håravfall. Det kan också vara så att p-piller som innehåller androgena hormoner kan påverka kvinnligt håravfall negativt. Om du är tjej, har du nyligen bytt p-piller?

Äftlighet - Går det i släkten?

Sköldkörteln - I vissa fall kan håravfall ha med sköldkörteln att göra (överskott eller underskott av sköldkörtelhormon)

Bantning - Snabb viktminskning på kort tid kan leda håravfall

Stress - Är ett relativt vanligt skäl till att man tappar hår. 

Du skriver också att du samtidigt upplevt att du fått mycket orenheter.Blir det att du tvättar ansiktet flera gånger per dag nu när du tänar så ofta? Det kan skapa obalans i huden. Mera finnar kan man också få från stress, snabb viktnedgång, hormoner eller näringsbrist vilket som jag tidigare skrivit också kan göra så att du tappar mera hår än vanligt. 

Kontrollera också så att din hudkräm inte innehåller mycket ämnen som sägs täppa till porerna. Här finns en lång lista på sådana ämnen. Ta det dock med en nypa salt, jag håller inte med om att alla dessa ämnen skulle täppa till porerna. Men det kan vara intressant att kolla upp. Försök också att inte täppa till hårbottens porer med alltför mycket hårstylingsprodukter samt att inte tvätta håret alltför ofta så att inte hårbotten blir uttorkad.

Ifall du tappar stora mängder hår eller får mycket problem med finnar och orenheter råder jag dig att uppsöka en läkare som kan kontrollera så att allt står rätt till och hjälpa dig hur du ska göra för att få bukt med problemen.