onsdag 13 juni 2012

Mental träning

En läsare funderade om mental träning. Innan jag skriver mer om hur man kan göra lägger jag upp detta inlägg igen om varför det är viktigt med mental träning för att få lite inblick i vad det handlar om:


Varför träna mentalt?

De flesta som läst min blogg en tid vet att jag har ett stort intresse för mental träning. För någon som inte är insatt i ämnet och inte vet vad mental träning är kan jag i korthet berätta vad det går ut på:

Mental träning är att öva upp den mentala förmågan. Kvaliteten på våra tankar bestämmer kvaliteten på våra liv så mental träning går mycket ut på att förändra och förbättra sitt tankesätt. Även avslappningsövningar, övningar för att bygga upp självförtroendet, affrimationer, medvetet byta ut negativa tankar mot positiva och att lägga upp mål i livet hör till mental träning. Du lär dig hantera stress, förändringar i livet och nya utmaningar. Din attityd till tillvaron blir mer positiv och självkänslan ökar. 

Mental träning är inte så utvecklat här i Finland. Vi är vana med att inte prata så mycket om våra tankar och känslor. Ångest och andra psykiska problem sopas lätt under mattan medan utbrändhet blir allt vanligare. Att jobba med sitt inre uppfattas som lite underligt av många. Som någon konstig religion. Men låt mig fråga dig, varför tränar du på gymmet? Jo, för att få en snygg, stark, hälsosam kropp svarar du säkert. Men varför är detta så mycket viktigare än hur du mår på insidan? Hur skulle ditt liv se ut om du jobbade på att både stärka ut- och insidan? Du skulle leva med en sund, snygg kropp som du är stolt över men också vakna med ett leende de flesta morgonar, känna dig utvilad och full av energi, stråla av självförtroende och du skulle med hela ditt hjärta känna att du är värdefull. Du har bara ett liv, varför inte uppnå din fulla potential inom alla områden av dig själv?

Speciellt vill jag rikta mig till den yngre skaran läsare. Under några kurser jag gick inom just mental träning slog det mig hur mycket yngre jag var än alla andra. De flesta var runt 50+ och först då insett att livet inte riktigt blivit som de ville. Någon hade tampats med social fobi och inte tagit itu med detta ännu, någon annan hade fastnat vid ett jobb som de inte trivdes med och en tredje kände sig bara inte lycklig med livet. Men är det inte lite synd att ha levt största delen av sitt liv och först då inse att något måste göras?

Vi är ännu unga. Kanske känns livet rätt bra just nu. Men att träna mentalt är som att bygga en bra grund på ett hus. Att grunden är svajig kanske inte gör något ifall huset inte möts av någon stark vindpust eller andra påfrestningar. Men kommer det plötsligt en orkan kommer huset att falla ihop. Att tidigt i livet träna upp din mentala hälsa gör så att du klarar livets orkaner som du, ifall du inte mött dem ännu, helt säkert kommer att tampas med senare i livet. Var förberedd så står du stadigt.